ΡΟΗ

ΚΟΚΚΙΝΟ ΜΕΝΟΥ - ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΟΝΕΩΝ 53ου ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

| ΣΧΟΛΙΚΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ 53ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ - ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΟΝΕΩΝ

Δευτέρα, 21 Οκτωβρίου 2013

Η ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ

Οι διακοπές τελείωσαν και όλοι, μικροί και μεγάλοι επιστρέφουν στην καθημερινότητά τους. Και τα «πρωτάκια» θα βρεθούν επιτέλους στο δημοτικό ή αλλιώς στο «μεγάλο σχολείο», όπως συνηθίζουν να το ονομάζουν. Η αλλαγή, καταρχήν, που συντελείται έγκειται στην διαμόρφωση του σχολείου. Από τον προαύλιο χώρο, τις τουαλέτες μέχρι τις αίθουσες και τα θρανία που είναι διαμορφωμένα για μεγαλύτερα παιδιά. Επιπρόσθετα, οι δάσκαλοι και οι μαθητές είναι περισσότεροι με αποτέλεσμα η βουή και ο θόρυβος να είναι εντονότεροι.



Σε αυτή την νέα κατάσταση καλούνται γονείς και δάσκαλοι να παίξουν σημαντικό ρόλο βοηθώντας τα «πρωτάκια» να προσαρμοστούν. Τα παιδιά από την παιγνιώδη ενασχόληση του Νηπιαγωγείου περνούν σε προγραμματισμένη διαδικασία με αναμενόμενες επιδόσεις. Η ψυχραιμία και η ηρεμία των γονέων αλλά και η αποφυγή εκφράσεων που προκαλούν σύγχυση σχετικά με το σχολείο : 
«στο δημοτικό οι δάσκαλοι δεν αστειεύονται», «αυτά που έκανες στο νηπιαγωγείο ξέχασέ τα γιατί στο δημοτικό δεν περνάνε» δημιουργούν θετικό κλίμα το οποίο θα διευκολύνει το παιδί να προσαρμοστεί στο νέο περιβάλλον και στα νέα δεδομένα της σχολικής του καθημερινότητας


Επιπλέον, η σωστή διαχείριση χρόνου παίζει σημαντικό ρόλο για να εξελιχθεί η σχολική χρονιά ήρεμα και εποικοδομητικά. Αυτό θα βοηθήσει τα παιδιά στην ανάπτυξη οργάνωσης, προγράμματος και υπευθυνότητας όχι μόνο για το σχολείο αλλά και για άλλες πλευρές της ζωής τους.





Μερικές πρακτικές συμβουλές για σωστή διαχείριση του χρόνου

• Σταθερό πρόγραμμα για πρωϊνό ξύπνημα και ώρα ύπνου. Η ιδανική ώρα ύπνου θεωρείται στις 9 μμ, ώστε τα παιδιά να μπορέσουν να ανταποκριθούν την επομένη μέρα στη εκπαιδευτική διαδικασία.

• Διαχείριση ελεύθερου χρόνου. Δεν σημαίνει επειδή το παιδί ξεκινάει το Δημοτικό σταματάει να είναι παιδί. Έτσι, χρειάζεται ελεύθερος χρόνος για παιχνίδι γιατί αποτελεί στιγμή χαλάρωσης και ηρεμίας για το παιδί. Το ιδανικό θα ήταν να μπορέσουν και οι γονείς να συμμετέχουν, παίζοντας επιτραπέζια, να κυλιστούν στο πάτωμα, γιατί οι σχέσεις διαμορφώνονται και χτίζονται μέσα από το μοίρασμα χαλαρών στιγμών. Επίσης, μία αθλητική δραστηριότητα δύο φορές την εβδομάδα αποτελεί μέσο εκτόνωσης αλλά και κοινωνικοποίησης-ομαδοποίησης του παιδιού.




 Ο καθαρός και σταθερός χώρος μελέτης δημιουργεί τάξη στο μυαλό του παιδιού. Καλό θα ήταν να αποφευχθεί ο χώρος της κουζίνας γιατί δεν είναι ωραίο τα βιβλία ή τα τετράδια να φέρουν λαδιές. Είναι ωραίο το παιδί να μάθει να λειτουργεί με τάξη και οργάνωση. Και θέλω να επισημάνω ότι δεν θέλουμε παιδιά- στρατιωτάκια, απλά να αποκτήσουν την ευελιξία να διοργανώνουν το πρόγραμμά τους με υπευθυνότητα και συνέπεια γιατί αυτό θα τους ακολουθεί στην υπόλοιπη ζωή τους σαν χαρακτηριστικό γνώρισμά τους.

• Να μην υπάρχουν διασπαστικοί παράγοντες στον χώρο μελέτης. Οι γονείς θα πρέπει να φροντίσουν από την αρχή οι τηλεοράσεις, τα ραδιόφωνα να είναι κλειστά. Να μην ακούγονται φωνές μεταξύ των μελών της οικογένειας που διασπούν την προσοχή του παιδιού και δεν μπορεί να συγκεντρωθεί την ώρα της μελέτης του. Αν υπάρχουν μικρότερα αδελφάκια στην οικογένεια, μπορούμε να τα απασχολήσουμε δίνοντάς του να ζωγραφίσουν ή να παίξουν με κάτι που τους αρέσει πολύ.





Η διάρκεια του διαβάσματος δεν ξεπερνά την μία ώρα. Δεν ξεκινάει διάβασμα μόλις επιστρέψει αμέσως από το σχολείο. Περνάει χαλαρά μία ώρα, τρώγοντας και συζητώντας με τους σημαντικούς ανθρώπους της ζωής του ότι αυτό θέλει να μοιραστεί. Καλό είναι να μην επιμένουμε να μας πληροφορήσει για την μέρα του στο σχολείο. 
Τα παιδιά θέλουν τον χρόνο τους και τον χώρο τους, όπως ακριβώς κι εμείς οι μεγάλοι.

• Χαρούμενη δουλειά-θετική επαφή. Δεν χρειάζεται να γκρινιάζουμε και να φωνάζουμε για να διαβάσει το παιδί. Όταν αρνείται να διαβάσει προφασιζόμενο πονοκέφαλο ή ότι είναι ζαλισμένο, δώστε του κάποιο περιθώριο χρόνου γιατί και αυτό αποτελεί μέρος της προσαρμογής στην νέα κατάσταση. Μία ήρεμη συζήτηση, χωρίς νεύρα και τσακωμούς, μπορεί να σας δώσει χρήσιμες πληροφορίες για τις ενδόμυχες σκέψεις του και τα συναισθήματά του.




Γονείς, μην ξεχνάτε ότι οι ενήλικες του σπιτιού είστε εσείς και η στάση σας απέναντι σε καταστάσεις και πρόσωπα αποτελεί μίμηση και ταύτιση. Η κυριαρχία του αισθήματος της ασφάλειας και της εμπιστοσύνης δημιουργεί στα παιδιά αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση αλλά και την ικανότητα να μπορούν εύκολα και γρήγορα να προσαρμόζονται σε νέες καταστάσεις, χωρίς κάποιο ψυχοσυναισθηματικό κόστος.

ΚΑΛΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ

ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ ΓΙΑ ΔΙΑΒΑΣΜΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ





Το πιτσιρίκι σας έχει ξεκινήσει το σχολείο και έχει πια... δουλειά για το σπίτι, δηλαδή μαθήματα, μαθήματα, μαθήματα. Καθημερινά πρέπει να προετοιμάζεται και να μελετά. Κι εσείς πρέπει να το βοηθήσετε στα διαβάσματά του. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα πάρετε τα βιβλία «ανά χείρας» και θα ξανακαθίσετε στα θρανία για να... βγάλετε πάλι μαζί του το δημοτικό. Τώρα ο μαθητής είναι ο μικρός σας, κι εσείς έχετε άλλο ρόλο: να παρακολουθείτε τη μελέτη των μαθημάτων του από απόσταση. Σας δίνουμε, λοιπόν, μερικές χρήσιμες και πρακτικές συμβουλές, που «απαντούν» στις συνηθέστερες απορίες των γονιών γύρω από το θέμα της «περιβόητης» μελέτης, για να βοηθήσετε ουσιαστικά τα μικρά σας, τώρα που, αρχίζοντας το σχολείο, κάνει ταυτόχρονα και ένα μεγάλο βήμα στην προσωπική και κοινωνική του εξέλιξη.



Βάλτε το σε... πρόγραμμα

Πριν καθίσετε δίπλα στο μικρό σας μαθητή και «σηκώσετε τα μανίκια» για να τον «διαβάσετε» για αύριο, κάντε κάτι άλλο: προτιμήστε να σκεφτείτε λίγο το πώς μπορείτε να βοηθήσετε το παιδάκι σε αυτό το νέο κεφάλαιο της ζωής του, ώστε να σταθεί μόνο του στα πόδια του. Να καταφέρει, δηλαδή, σιγά-σιγά, να μάθει να δουλεύει μόνο του, να αυτονομηθεί, να αυτενεργεί, να συγκεντρώνει την προσοχή του, 
να οξύνει τις ικανότητές του. Πώς θα μπορέσετε δηλαδή, πέρα από αυτά που ο μικρός διδάσκεται στο σχολείο, να το βοηθήσετε να θέσει τις βάσεις στο να μάθει να οργανώνει το διάβασμά του, να προχωράει μόνο του, να μαθαίνει από τα λάθη του και γενικά να είναι εντάξει στις σχολικές του υποχρεώσεις.


Να πώς θα το πετύχετε αυτό:

Καθοδηγήστε το παιδί στην αρχή στην οργάνωση της μελέτης του, του προγράμματός του και δίνοντάς του τα κατάλληλα παραδείγματα, για να τα εφαρμόζει κατόπιν και το ίδιο. Δηλαδή βοηθήστε το να βρει πόση ώρα θα αφιερώνει σε κάθε μάθημα και ποια βήματα θα πρέπει να ακολουθεί στη μελέτη του, για να το κατανοεί και να το μαθαίνει καλύτερα.

Τονώστε την αυτοπεποίθηση του παιδιού και φροντίζοντας ο δικός σας ρόλος να είναι «διακριτικός», ώστε να μη δημιουργείται η αίσθηση στο μικρό μαθητή ότι είναι ανίκανος να τα καταφέρει μόνος του κι ότι έχει απόλυτη ανάγκη να είναι συνεχώς καθισμένος δίπλα του ο γονιός του, για να το βοηθάει και να το στηρίζει. Αυτή είναι η ουσιαστικότερη βοήθεια που μπορείτε να προσφέρετε στο διάβασμα των μαθημάτων 
του: Να γίνει υπεύθυνο άτομο, αναλαμβάνοντας την ευθύνη να κάνει τα μαθήματά του, καθώς αυτό είναι ένα μέρος από τις υποχρεώσεις που έχει σ' αυτή την ηλικία. Και συνήθως αυτά που ζητούνται από το σχολείο αντιστοιχούν στις ηλικίες των μαθητών.

Φροντίστε να ακολουθεί το παιδί γενικά ένα πρόγραμμα σε όλες τις καθημερινές του δραστηριότητες και να ακολουθεί ορισμένους κανόνες, π.χ. ποιες ώρες θα κοιμάται, τι ώρα θα τρώει, ποιος είναι υπεύθυνος για να μαζεύει τα παιχνίδια του κλπ. Αυτό διευκολύνει πολύ το θέμα της οργάνωσης της μελέτης: βοηθάει το πιτσιρίκι να προγραμματίζει και να συνειδητοποιεί ευκολότερα ότι υπάρχει ορισμένη ώρα που 
πρέπει να διαβάσει και να τελειώσει, πριν ασχοληθεί με κάτι άλλο.



Πώς θα του «συμπαρασταθείτε»

Ο μικρός μαθητής γύρισε από το σχολείο, έφαγε το φαγητό του, σας διηγήθηκε τα νέα του, ξεκουράστηκε για λίγο παίζοντας, ζωγραφίζοντας ή κάνοντας μια χειροτεχνία, και τώρα ήρθε η ώρα για να κάνει τα μαθήματά του. Η ώρα της μελέτης που, όπως θα του εξηγήσετε, δεν θα ασχολείται με τίποτα άλλο και δεν θα αποσπά την προσοχή του με άλλα πράγματα, μέχρι να τελειώσει.

Μπορείτε, λοιπόν, αφού επιβεβαιώσετε μαζί τι εργασίες έχει για την επόμενη μέρα, να τις καταγράψετε σε ένα χαρτί. Στη συνέχεια, καθώς θα τελειώνει κάθε μάθημα, θα το διαγράφετε από τη λίστα, ώστε να αρχίσει να αντιλαμβάνεται ότι σιγά-σιγά η δουλειά του τελειώνει. Ξεκινήστε από τα πιο «δύσκολα» μαθήματα, κι αφήστε τα πιο εύκολα κι ευχάριστα (π.χ. τη ζωγραφική) για το τέλος.

Εξηγήστε του με απλά λόγια ότι κάθε μάθημα θα πρέπει να το τελειώνει μέσα σε ορισμένο χρονικό διάστημα. Πολύ πιθανόν ο μικρός σας να μην έχει ακόμη την αίσθηση του χρόνου. Αφού πρώτα δείτε μαζί τι του ζητάει να κάνει η κάθε άσκηση ή τι ακριβώς πρέπει να αντιγράψει κλπ., κι αφού βεβαιωθείτε ότι το έχει καταλάβει και ότι μπορεί να προχωρήσει μόνο του, πείτε του: 
«Εγώ πάω στο διπλανό δωμάτιο να κάνω τη δική μου δουλειά και σ' ένα τέταρτο θά ρθω να δω πόσο έχεις προχωρήσει». (Γενικά, πάντως, οι δάσκαλοι εξηγούν πολύ καλά τι πρέπει να κάνουν στο σπίτι και τα παιδιά συνήθως γνωρίζουν τι μαθήματα έχουν και πώς να τα κάνουν.)

Στην αρχή θα είναι χρήσιμο να καθίσετε για λίγο δίπλα του, για να του εξηγήσετε και, επιπλέον, για να του δείξετε τα «βήματα» που θα είναι πολύ χρήσιμα να ακολουθεί στη μελέτη κάθε μαθήματος. 
Λόγου χάριν, στην ορθογραφία, ότι, αφού τη διαβάσει αρκετές φορές, την αντιγράψει, κλείσει τα ματάκια του και φέρει στο μυαλό του μία-μία λέξη, στο τέλος θα του την υπαγορεύσετε εσείς και θα ξαναγράψει τις λέξεις στις οποίες έκανε λάθη. Ή, στην ανάγνωση, αφού διαβάσει το κείμενο όσες φορές έχει πει η δασκάλα του -ή, τέλος πάντων, όσες χρειάζεται-, κατόπιν θα το διαβάσει και σ' εσάς.
Οποιαδήποτε στιγμή ζητήσει τη βοήθειά σας σε κάτι που δεν καταλαβαίνει, που δεν καταφέρνει μόνο του, δώστε τη με προθυμία. Έτσι, θα ξέρει ο μικρός ότι είστε πάντα διαθέσιμη να καθίσετε δίπλα του για να του λύσετε τις απορίες του, χωρίς όμως να είστε διαρκώς «από πάνω του», κάτι που εξάλλου πιθανόν να του δημιουργεί πρόσθετο άγχος.


Όταν τελειώσει τα μαθήματά του, μπορείτε να τα τσεκάρετε μαζί. Όμως, μη διορθώσετε εσείς τα λάθη που πιθανά έχει κάνει. Προτρέψτε το καλύτερα να ξανακοιτάξει πιο προσεκτικά αυτά που έχει γράψει, για να τα βρει μόνο του. Και να θυμάστε ότι είναι δικαιολογημένο να του έχουν ξεφύγει ορισμένα λαθάκια.

Προσπαθήστε επίσης να μην αρχίσετε να σβήνετε «με μανία» αυτά που έχει γράψει, επειδή δεν τα βρίσκετε τέλεια, ή να σκίζετε σελίδες. Ρωτήστε το καλύτερα αν είναι το ίδιο ευχαριστημένο με τη δουλειά που έχει κάνει, κι αναφέρετέ του ότι πιστεύετε ότι μπορεί να τα καταφέρει ακόμα πιο καλά αν προσπαθήσει λίγο περισσότερο. Αν χρειάζεται, δείξτε του εσείς τον τρόπο, χωρίς όμως να κάνετε εσείς την εργασία του αντί αυτό.

Θα είναι επίσης θετικό να ελέγχετε αν αυτά που πιθανόν ο μικρός σας διαβάζει «νεράκι», τα καταλαβαίνει κιόλας. Δεν θα ήταν κακή ιδέα λοιπόν, να του ζητάτε να σας διηγείται με δικά του λόγια τι κατάλαβε, για παράδειγμα, από το κομματάκι που διάβασε στην ανάγνωση. Έτσι, δεν θα μάθει να διαβάζει «μηχανικά», κάτι που θα του φανεί ιδιαίτερα χρήσιμο τα επόμενα σχολικά χρόνια.
Καθώς το μικρό μεγαλώνει, μπορείτε θαυμάσια να το βοηθήσετε να μάθει πώς να χρησιμοποιεί την εγκυκλοπαίδεια, το λεξικό, για να βρει τι σημαίνει ή πώς γράφεται μια άγνωστη λέξη. Η βοήθεια αυτή θα είναι πιο σημαντική από το να σας φωνάζει συνέχεια για να του τα εξηγείτε εσείς.
Από τη Γ΄ Δημοτικού, όταν ο μικρός μαθητής θα αρχίσει να έχει στο πρόγραμμά του δευτερεύοντα μαθήματα, που θα πρέπει να τα μαθαίνει απέξω, αφού τα διαβάσει όσες φορές χρειάζεται, στο τέλος μπορείτε να το βάζετε να σας τα λέει ή να του κάνετε ορισμένες ερωτήσεις, για να διαπιστώνετε πόσο καλά τα ξέρει και τα έχει καταλάβει. Προσοχή, όμως: οι ερωτήσεις δεν θα πρέπει να γίνονται σαν «ανάκριση», 
ούτε να συνοδεύονται από κριτικά σχόλια και θυμό.




Eσείς είστε... καλός μαθητής;

Θέλετε να βοηθήσετε το παιδί σας στο σχολείο; Σίγουρα! Προσοχή όμως να μην το... παρακάνετε, ξεπερνώντας τα όρια. Να, λοιπόν, τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνετε:

Α) Πρέπει να...

... επιδιώκετε να έχετε συχνή επαφή με το δάσκαλο του παιδιού σας. Θα είναι χρήσιμο να ενημερώνεστε τακτικά για την πρόοδό του στο σχολείο, για τα αδύνατα σημεία του που έχει εντοπίσει ο δάσκαλος, για τα μαθησιακά κενά που τυχόν έχει. Έτσι, με τις οδηγίες του δασκάλου και τη δική σας συνεργασία, το παιδί θα καταφέρει να τα ξεπεράσει και να τα καλύψει γρήγορα.

... μπείτε στη θέση του παιδιού. Μην προσπαθείτε να μπείτε στο ρόλο του δασκάλου στο σπίτι, να παριστάνετε δηλαδή το δάσκαλο στο μικρό σας μαθητή, δημιουργώντας πιθανά προβλήματα στη μεταξύ σας σχέση. Εσείς είστε ο γονιός του, κι αυτό που θα είναι μάλλον προτιμότερο να κάνετε, είναι το να προσπαθήσετε να θυμηθείτε τα δικά σας σχολικά χρόνια ή το να βάλετε τον εαυτό σας στη θέση του παιδιού. 
Να δείτε δηλαδή το πρόγραμμά του από τη δική του σκοπιά: ότι γυρίζει από το σχολείο και πρέπει γρήγορα να αρχίσει και να τελειώσει τα μαθήματά του, για να προλάβει κατόπιν και τις εξωσχολικές του δραστηριότητες, αλλά να ξεκλέψει και λίγο χρόνο για παιχνίδι.

... σέβεστε τη δουλειά του. Εξηγήστε στο μικρό ότι, όπως εσείς έχετε τη δουλειά σας που πηγαίνετε καθημερινά, έτσι κι εκείνο έχει το σχολείο και το διάβασμα των μαθημάτων του. Πολύ απλά, αντιμετωπίστε τη μελέτη των μαθημάτων του με «σεβασμό». Δηλαδή, ως κάτι πολύ σπουδαίο, ως μια σοβαρή εργασία, για να την εκλάβει κι εκείνο έτσι.

... ενισχύεται την αυτοπεποίθησή του. Ενθαρρύνετε το μικρό σας όσο περισσότερο μπορείτε γι' αυτό που κάνει -κυρίως για την προσπάθειά του-, ώστε να αγαπήσει και να αποκτήσει ακόμα περισσότερα ερεθίσματα για μάθηση. Πείτε του πολλά «μπράβο»! Δείξτε του τον ενθουσιασμό σας, το ενδιαφέρον σας για όλα τα καινούρια πράγματα που μαθαίνει. Δώστε του απλόχερα τους επαίνους σας για την καλή 
επίδοσή του. Αναφέρετέ του πόσο βελτιώνεται μέρα με τη μέρα, εμψυχώστε το, δείξτε του εμπιστοσύνη ότι μπορεί να τα καταφέρει ακόμα καλύτερα!

... δείχνετε ανοχή. Ειδικά για τα πρωτάκια, να θυμάστε ότι πιθανόν να χρειαστεί να δείξετε λίγη ανοχή στο διάβασμα στο σπίτι, τουλάχιστον για κάποιο χρονικό διάστημα (μέχρι δηλαδή να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα της ζωής τους, σ' αυτή την πρωτόγνωρη φάση που μόλις μπήκαν).



Β) Δεν πρέπει να...

... εκνευρίζεστε. Είναι ανθρώπινο, μερικές φορές, όταν κάθεστε δίπλα στο μικρό σας για να του εξηγήσετε κάτι που δεν έχει καταλάβει ή για να ελέγξετε τα μαθήματα που έκανε, η κούραση που έχετε από τη γεμάτη με υποχρεώσεις μέρα που περάσατε, να σας οδηγεί χωρίς να το θέλετε ή παρ' όλη την καλή πρόθεση που έχετε, στο να αρχίσετε να μιλάτε πιο δυνατά και έντονα, προκαλώντας ταυτόχρονα την αντίδραση τ
ου παιδιού και καταλήγοντας με δυο λόγια σ' έναν εντονότατο καβγά. Σίγουρα, το να παραμένετε ήρεμη κάθε φορά την ώρα του διαβάσματος, δεν είναι κάτι εύκολο. Γι' αυτό, έχετε κατά νου ότι θα χρειαστεί πολλές φορές να οπλιστείτε με αρκετή υπομονή αν θέλετε να έχετε στο σπίτι την κατάλληλη, ήρεμη ατμόσφαιρα για μελέτη.

... πιέζετε το παιδί. Να θυμάστε ότι η έντονη πίεση προς το παιδί από έναν αγχωμένο και εκνευρισμένο γονιό, για να κάνει καλύτερα τα μαθήματά του, μπορεί τελικά, αντί για την άριστη επίδοση, να φέρει ακριβώς τα αντίθετα από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Με άλλα λόγια, να πέσει ακόμα περισσότερο η επίδοση του μικρού μαθητή στο σχολείο και, επιπλέον, να του δημιουργηθούν άγχος και φόβος.
 Όσο πιο ήρεμοι και σταθεροί στην οργάνωση της μελέτης του είσαστε, όσο περισσότερη εμπιστοσύνη δείχνετε στις ικανότητές του, τόσο καλύτερα θα αποδώσει.

... παρεμβαίνετε. Το να κάνετε εσείς τα μαθήματα του μικρού σας, να του δίνετε έτοιμες τις λύσεις, τις απαντήσεις, να ζωγραφίζετε αντί για εκείνο και γενικά να παρεμβαίνετε στις δικές του εργασίες, είναι βέβαιο ότι δεν θα του προσφέρει καμία θετική βοήθεια, ούτε θα συμβάλει στο να μάθει να αυτενεργεί. Αντίθετα, το παιδάκι θα μάθει να στηρίζεται για τη δική του δουλειά στο γονιό του, ενώ, παράλληλα, πιθανόν να δημιουργηθεί στο δάσκαλό του μια λανθασμένη, «αλλοιωμένη» εικόνα της επίδοσής του. Να θυμάστε ότι ο μικρός μαθητής έχει ανάγκη την καθοδήγησή σας και όχι την παρέμβασή σας.



Πόση ώρα πρέπει να διαβάζει;

Γενικά, είναι δύσκολο να πει κάποιος, κυρίως για τις μεγαλύτερες τάξεις του δημοτικού, πόση ακριβώς ώρα πρέπει να διαβάζει ένα παιδί. Κι αυτό γιατί το πόσο χρόνο χρειάζεται για μελέτη έχει σχέση με πολλούς παράγοντες. Όπως, για παράδειγμα, με το πόσο απαιτητικό είναι το σχολείο που πηγαίνει, πόσες εργασίες τούς δίνουν για το σπίτι κλπ. Έχει επίσης άμεση σχέση και με τον ίδιο το μαθητή, καθώς ένα παιδί μπορεί λ.χ. να έχει μεγαλύτερη μαθηματική αντίληψη από κάποιο άλλο και να λύνει γρηγορότερα τις ασκήσεις του. Ωστόσο, αυτό που πρέπει να έχετε πάντα κατά νου, είναι ότι πρέπει να εξασφαλίζετε καθημερινά στα μικρά ελεύθερη ώρα και για παιχνίδι.

Έτσι, λοιπόν, σε γενικές γραμμές, στην Α΄ Δημοτικού καλό είναι το συστηματικό, οργανωμένο διάβασμα των μικρών για τα μαθήματά τους στο σπίτι να μην ξεπερνά κατά μέσο όρο χρονικά τα τρία τέταρτα με μία ώρα περίπου, και, καθώς ανεβαίνουν οι τάξεις, να προστίθεται μισή με μια ώρα επιπλέον.




Προσοχή στους χαρακτηρισμούς!

Το μικρό αργεί να τελειώσει τα μαθήματά του, δεν συγκεντρώνει την προσοχή του σε αυτό που του εξηγείτε, η ώρα κυλάει, η δική σας κούραση μεγαλώνει και οεκνευρισμός σας… «χτυπάει κόκκινο». Κάτι τέτοιες στιγμές, με όλη τη φόρτιση της ημέρας επάνω σας, είναι πολύ πιθανό, αλλά κι ανθρώπινο, να σας έρθουν στο μυαλό διάφοροι αρνητικοί χαρακτηρισμοί για τις ικανότητες του μικρού σας μαθητή. 
Όμως, προσπαθήστε καλύτερα να διατηρήσετε τον αυτοέλεγχό σας και να μη σας ξεφύγουν προς τα έξω, λ.χ. συμπεράσματα του τύπου «Αφού δεν τα καταφέρνεις στα μαθηματικά, δεν είσαι έξυπνος!». Χαρακτηρισμοί που, εξάλλου, μπορεί να είναι τελείως λανθασμένοι, καθώς, για παράδειγμα, ένα παιδάκι που δεν έχει μεγάλη αριθμητική αντίληψη, σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι ο γενικός δείκτης 
της νοημοσύνης του δεν είναι υψηλός. Έτσι, λοιπόν, το μόνο που πιθανόν να καταφέρετε με επιπόλαιους, παρορμητικούς χαρακτηρισμούς είναι να αποθαρρύνετε το παιδί ακόμα περισσότερο, να το αποκαρδιώσετε ή να μικρύνετε τους «ορίζοντές» του.



Μα γιατί... αργεί;

Το πιτσιρίκι σας, παρά τις δικές σας προτροπές και παραινέσεις, πιθανότατα να αργεί πολύ να τελειώσει τα μαθήματά του, να μη συγκεντρώνει την προσοχή του, να «κολλάει», για παράδειγμα, με τις ώρες στην αντιγραφή μιας πρότασης, στη λύση μιας άσκησης, βάζοντας την υπομονή σας σε δοκιμασία. Πριν εξωτερικεύσετε τον εκνευρισμό σας, προσπαθήστε να καταλάβετε μήπως υπάρχουν κάποιοι λόγοι που 
το κάνουν να καθυστερεί. Μήπως βαρέθηκε; Μήπως έχει κουραστεί; Μήπως του αποσπά την προσοχή το μικρότερο αδελφάκι του, που αυτή την ώρα παίζει μέσα στον ίδιο χώρο; Μήπως η μουσική ή ο θόρυβος από τα διπλανά δωμάτια είναι δυνατά; Μήπως έχει στην τηλεόραση το αγαπημένο του πρόγραμμα κι όλοι οι άλλοι στην οικογένεια το βλέπουν; Ωστόσο, αν παρ' όλες τις προσπάθειές σας το μικρό εξακολουθεί να αργεί πολύ να τελειώσει τα μαθήματά του, συζητήστε το θέμα και ζητήστε τη γνώμη και τις συμβουλές του δασκάλου του.




Μην ξεχνάτε το διάλειμμα

Εάν το μικρό σας αρχίζει να κουράζεται, ένα μικρό ολιγόλεπτο διάλειμμα ανάμεσα στα μαθήματα θα είναι απαραίτητο (για τα μεγαλύτερα παιδιά κάθε τρία τέταρτα περίπου). 
Φροντίστε τα διαλείμματα αυτά να τα κάνει το παιδί αφού ολοκληρώσει ένα μάθημα, και όχι διακόπτοντάς το κι αφήνοντάς το στη μέση. Μπορεί, λοιπόν, να σταματά για λίγο τη μελέτη του, να σηκώνεται από το κάθισμά του και να κάνει για λίγο κάτι διαφορετικό, που θα το ξεκουράσει από την πνευματική κόπωση.




Όχι διάβασμα στο... σαλόνι!

Ο χώρος της μελέτης παίζει σπουδαίο ρόλο στην απόδοση του παιδιού και στη σωστή μελέτη. Να τι πρέπει να φροντίσετε: Κατ' αρχάς, το παιδί πρέπει να έχει έναν αποκλειστικό χώρο για τα διαβάσματά του, π.χ. το δικό του δωμάτιο ή, αν αυτό δεν είναι εφικτό, το δικό του γραφείο. Δηλαδή, ένα μικρό χώρο μέσα στο σπίτι, 
σε σταθερό σημείο, που δεν θα αλλάζει κάθε μέρα (π.χ. τη μια μέρα να διαβάζει στην κουζίνα, την επόμενη στο σαλόνι) και που θα φροντίζει το ίδιο να είναι τακτοποιημένος, ώστε να βρίσκει εύκολα ό,τι του είναι απαραίτητο στην προετοιμασία των μαθημάτων του.
Επίσης, για να είναι το διάβασμά του πιο ευχάριστο κι όσο γίνεται πιο ξεκούραστο, πρέπει να διαλέξετε μαζί με το παιδί ένα άνετο γραφείο, μια καλή καρέκλα, για να έχει το σώμα του τη σωστή στάση, και να φροντίσετε για τον καλό, άπλετο φωτισμό, τόσο στο χώρο, όσο και στο σημείο που διαβάζει.
Σ' ένα εμφανές σημείο πάνω στο γραφείο, μπορείτε να τοποθετήσετε ένα μεγάλο εβδομαδιαίο πρόγραμμα που θα φτιάξετε μαζί με το μικρό, με τα μαθήματα που έχει κάθε μέρα. Έτσι, πολύ γρήγορα θα αρχίσει να γνωρίζει τα μαθήματα και τις υποχρεώσεις που έχει καθημερινά. Για παράδειγμα, ότι τη Δευτέρα έχει Μουσική και θα πρέπει να βάλει στην τσάντα του το αντίστοιχο τετράδιο ή την Παρασκευή 
έχει Καλλιτεχνικά και θα πρέπει να έχει μαζί του τα σύνεργα της ζωγραφικής.




Δεν θέλει να διαβάσει!

Μπορεί να το αντιμετωπίσετε κι αυτό! Ο μικρός σας μαθητής να μη θέλει με τίποτα να κάτσει να διαβάσει ή να βρίσκει διάφορες δικαιολογίες, π.χ. να λέει ότι το πονάει το κεφάλι του, κλπ. Τι κάνετε σ' αυτή την περίπτωση;
Πρώτα απ΄ όλα μη χάνετε την ψυχραιμία σας και μην αισθάνεστε άσχημα πιστεύοντας λανθασμένα ότι η άρνηση του παιδιού σας να μελετήσει οφείλεται σε δικός σας λάθος.
Αυτό που θα βοηθήσει πολύ να κάνετε είναι, καταρχήν, να δείξετε «σεβασμό» σε αυτά που του συμβαίνουν. Να του εξηγήσετε δηλαδή με ηρεμία ότι αυτά τα συμπτώματα συμβαίνουν συχνά σε όλους κι ότι είναι δικαιολογημένο, για παράδειγμα, να πονάει το κεφαλάκι του γιατί έχει κουραστεί. Όμως, υπάρχουν λύσεις. Μπορεί δηλαδή να πάρει ένα παιδικό παυσίπονο, να ξεκουραστεί πιο πολύ ώρα για να του περάσει ή να βγει λίγο στη βεράντα για να αισθανθεί καλύτερα. Δηλαδή, αυτό που είναι σημαντικό είναι από τη μια να σεβαστείτε το παιδί, δηλαδή να πιστέψετε ότι τα συμπτώματα που αναφέρει είναι αληθινά, για να αισθάνεται έτσι το μικρό σας ότι είναι πάντα αποδεκτό από τους γονείς του και δεν χρειάζεται να βρίσκει «πλάγιους τρόπους» για να τους «ξεγελάσει», κι από την άλλη να παραμείνετε σταθεροί ότι η μελέτη των μαθημάτων του θα πρέπει να γίνει μέσα στο απόγευμα.
Εάν, παρ' όλες τις προσπάθειές σας, δεν καταφέρετε να το πείσετε να είναι εντάξει στις υποχρεώσεις του, τότε θα είναι χρήσιμο να ζητήσετε τη συνεργασία του δασκάλου, για το πώς να το αντιμετωπίσετε. Πιθανόν το να πάει αδιάβαστο την άλλη μέρα στο σχολείο και να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις της ασυνέπειάς του στις υποχρεώσεις του, δηλαδή ότι το επόμενο απόγευμα θα έχει διπλή δουλειά να κάνει στο σπίτι, να το βοηθήσει να οργανωθεί καλύτερα.




Να σημειώσουμε εδώ ότι ένας επιπλέον σημαντικός και απαραίτητος λόγος να γίνεται ένας ιατρικός έλεγχος στα παιδιά (π.χ. στην όρασή τους, στην ακοή τους, κλπ.) πριν αρχίσει η σχολική χρονιά, είναι και ότι ορισμένα συμπτώματα μπορεί πράγματι να είναι αληθινά και να παρεμποδίζουν την επίδοση του παιδιού στο σχολείο. Για παράδειγμα, ένα παιδί που έχει μυωπία και οι γονείς του δεν το 
γνωρίζουν, καταβάλλει προσπάθεια να δει στον πίνακα ή κουράζεται πολύ, αρχίζει να παρουσιάζει κενά στη μάθησή του, να δυσκολεύεται σταδιακά να παρακολουθήσει την εξέλιξη των μαθημάτων και να εκδηλώνει μια άρνηση για το σχολείο ή για το διάβασμα στο σπίτι.


http://archive.in.gr

ΕΝΕΡΓEΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΤΖΕΝΤΑ ΤΗΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ ΤΟΥ Δ.Σ ΣΥΛΛΟΓΩΝ 53 και 54



Σε συνέχεια ενημέρωσης ως πρός την ατζέντα συζήτησης, της συνάντησης τoυ συλλόγου Γονέων του  53ου Δημοτικού Σχολείου

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ 53ου - ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ

1 ) Μίλησα με την προισταμένη των Τεχνικών υπηρεσιών του Δήμου κα. Ζαχαριουδάκη Δέσποινα και μου απάντησε οτι το μεσήμερι της Δευτέρας 21 Οκτωβρίου θα έρθει ο υδραυλικός στο σχολείο για τις τουαλέτες, Απο τα είδη υγειίνης έχουν έρθει στον Δήμο μόνο οι λεκάνες και εκκρεμούν οι νυπτήρες.


2 ) Μίλησα με τον Αντιδήμαρχο Πρασίνου Αριστείδη Μπολάκη και συννενοηθήκαμε όσον αφορά την δεντροφύτευση να μας δώσει λουλούδια εγκεκριμένα για σχολεία 
( που δεν θα φέρνουν αλλεργίες στα παιδιά ) καθώς επίσης και μικρά γλαστράκια για τις τάξεις.



3) Για την ηχομόνωση της αίθουσας μουσικής μίλησα με την διευθύντρια Αθηνά Ανδριώτη και μου είπε ότι η λύση με αυγουλοθήκες καθώτι πιο φθηνή είναι ανεπαρκής  ( Δημιουργεί σκόνες στις εσοχές )
Τα ρικοφόν είναι ακριβά και η πρόταση μου είναι να ντυθεί όλη η αίθουσα με κουρτίνες.


4 ) Με την υπερυψωμένη αυλή μίλησα με τον Αντιδήμαρχο Πολεοδομίας κ. Βασιλάκη Μανόλη και μου είπε ότι η μελέτη για κλειστό γυμναστήριο θα πάρει σε χρόνο 2 χρόνια και απαιτεί άδεια, η πρόταση είναι να κλειστεί ο χώρος με τέντες που έχει χαμηλό κόστος και να δημιουργηθεί στην κλίση της αυλής σκαλοπατάκι.
Με επιστολή που ήδη δημιουργούμεσαν σύλλογος ζητάμε απο τους αρμόδιους φορείς του Δήμου Ηρακλείου την στελέχωση του κλειστού χώρου με όργανα γυμναστικής που εναρμονίζονται στα παιδιά της ηλικίας των παιδιών του σχολείου μας.


5 ) Για άλλες αισθητικές παρεμβάσεις στο σχολείο, όπως οι ζωγραφικές παιχνιδιών στα πατώματα ενημερώθηκε η Γυμνάστηρια του σχολείου κα. Εύα και σε συννενόηση με την Διευθύντρια Αθηνά Ανδριώτη θα επιμεληθούν των διαγραμμίσεων.


6 ) Συζητήσαμε με την Διευθύντρια και τον Αντιπρόεδρο του συλλόγου 53 κ. Νίκο Μεραμβελιωτάκη να δημιουργήσουμε μόνοι μας περισσότερα παγκάκια ξύλινα με παλέτες  και με την τράπεζα χρόνου ενα χτιστό παγκάκι έξω απο το ειδικό σχολείο.


7 ) Εχω μιλήσει με την κα. Γραμματικάκη Χριστίνα και τον κ. Βενέτη Κώστα και μας προσφέρουν τον χώρο του ιππικού ομίλου Ηρακλείου για ξενάγηση στα μικρά πόνυ του ομίλου.


8 ) Εχω μιλήσει με την κα. Στεφανάκη Γεωργία η οποία μας προτείνει την συμμετοχή μάς ως σχολείο με συνοδεία γονέων στην δραστηριότητα απελευθέρωσης άγριων πουλίων στις Αρχάνες


9 ) Εχω μιλήσει με τον υπαρχηγό του τμήματος Ερυθρόυ Σταυρού Ηρακλείου κ. Δημήτρη Προνάκη όποτε επιλέξουμε εμείς να έρθουν να μας παρουσιάσουν τεχνικές πρώτων βοηθειών.


10 ) Μίλησα με την ταμία του συλλόγου 53ου Ελίνα Χναράκη οπου και ήταν δική της η ιδέα να φτιάξουμε ένα κουτί με τζάμι στην είσοδο του σχολείου για τις ανακοινώσεις των γονέων.


11 ) Σχετικά με την προβολή εκπαιδευτικών ταινιών που έθεσε ο Αντιπρόεδρος του 53ου Νίκος Μεραμβελιωτάκης, μίλησα με την διευθύνση και είναι απαραιτητό να κάνουμε μια αίτηση για να μας δοθεί απο την σχολική επιτροπή η άδεια προβολής στην αίθουσα του αμφιθέατρου.


12 ) Μίλησα με τον πρώην προστάμενο της ΕΛΠΑΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ Γιάννη Λιονάκη και είναι πρόθυμος κατώπιν συννενόησης μας και θέλησης μας να μας μιλήσει για την πρόληψη των ττοχαίων ατυχημάτων.


13 ) Μίλησα με την προισταμένη της Τράπεζας Χρόνου και είναι πρόθυμη να μας βοηθήσει σε εργασίες που απαιτούνται στο σχολείο
Η δική μας η υποχρέωση ( πληρωμής ) είμαι να ανταποδώσουμε με την συλλογή τροφίμων.


14 ) Για τις ανάγκες της παρέλασης απαιτούνται 1 τύμπανο και πιατίνια, έχει ενημερωθεί η ταμίας του 53ου κα. Χναράκη Ελίνα και θα αγοραστούν.



15 ) Εχουμε στην διάθεση μας την Φιλαρμονική του Δήμου Ηρακλείου να συμμετάσχει σε εκδήλωση του σχολείου μας.




ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ 53ου ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ


















Η ΑΤΖΕΝΤΑ ΤΗΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΤΟΥ 53ου και 54ου ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ

Άξονες προβληματισμού 



1. Κτιριακό θέμα. 

Α) Μελέτη στατικότητας κτιρίου.

Β) Μπαλκόνια –σοβάδες που  καταρρέουν

Γ) Ολοκλήρωση ανακατασκευής τουαλέτας

Δ) Ηχομόνωση αίθουσας μουσικής

Ε) Δημιουργία κλειστού γυμναστηρίου 

Στ) Αισθητικές παρεμβάσεις  (βάψιμο κτηρίου, διαμόρφωση χώρων, βιβλιοθήκη, παγκάκια, φύτευση, κάδοι ανακύκλωσης, ζωγραφική παιχνιδιών στο πάτωμα, τι θα γίνει με την υπερυψωμένη αυλή κλπ...)



2. θέματα που αφορούν την λειτουργία του σχολείου 
Α) Επέκταση ωραρίου ολοήμερου 
(εκτός από Σάββατο οι σύλλογοί μας να οργανώσουμε τα μαθήματα αυτά 
(σκάκι, ζωγραφική, θεατρικό παιχνίδι, παραδοσιακοί και μοντέρνοι χοροί, κρουστά, ομαδικά αθλήματα, χειροτεχνίες, μαθήματα υπολογιστών  κλπ ) 
μετά τη λήξη του ωραρίου (δηλαδή 2.00-2.45 και γιατί όχι 3.00-3.45) 
και να αναλάβουν τα ΔΣ του συλλόγου (ο καθένας από εμάς εκ περιτροπής) την ευθύνη του κλεισίματος του κτιρίου μετά το πέρας των μαθημάτων)  

Β) τρόπος παραλαβής παιδιών το μεσημέρι

Γ) διοργάνωση εκδρομών –άλλων εξωσχολικών δραστηριοτήτων

Δ) αντισεισμική προστασία-ενημέρωση-ασκήσεις 

Ε) εκσυγχρονισμός –εμπλουτισμός-βελτίωση ποιότητας κυλικείου

Στ) διοργάνωση εορτών που να μπορούν να συμμετέχουν –παρακολουθούν και οι γονείς. Π.χ. ήταν μεγάλη  η απουσία μιας καθολικής γιορτής πέρυσι στο κλείσιμο της χρονιάς


3. Εκπαιδευτικός άξονας
Α) να τεθούν σε λειτουργία οι διαδραστικοί πίνακες

Β) να εκσυγχρονισθεί ο εξοπλισμός χημείου-πειράματα φυσικής

Γ) ηλεκτρονικοί υπολογιστές για παιδιά???

Δ) προβολή εκπαιδευτικών ταινιών –ντοκιμαντέρ 

Ε) εκπαιδευτικές δραστηριότητες-εκδρομές   



4. Κοινωνικός άξονας
Α) οικογένειες σε ένδεια

Β) παιδιά με παραβατική συμπεριφορά μέσα στο σχολείο

Γ) τράπεζα χρόνου

Δ) δημιουργία βεστιαρίου για τις στολές της παρέλασης

Ε) εθελοντική εργασία από κάθε επαγγελματία γονέα 

Στ) διοργάνωση εκδηλώσεων για τη σύσφιξη σχέσεων μεταξύ των οικογενειών 
και των διδασκόντων

Ζ) σχολές γονέων 

Η) ανταλλαγές βιβλίων-ρούχων κλπ

Θ) διοργάνωση εκδηλώσεων στα πλαίσια περισσοτέρων σχολείων 



Να ζητήσουμε να θέσουν και οι διδάσκοντες άλλα προβλήματα ή/  και ελλείψεις  που έχουν εντοπίσει οι διδάσκοντες και μπορεί να βοηθήσει ο σύλλογος και να τα εντάξουμε μέσα στην ατζέντα μας 
Τέλος να συμφωνήσουμε και τον τρόπο επικοινωνίας μεταξύ μας 


Θα ήθελα να παρακαλέσω να ακολουθήσουμε τον κανόνα της λίστας δράσης σε όλες τις  συναντήσεις, τις δικές  μας ή με τους διδάσκοντες, για να μπορούμε να είμαστε πιο συγκεντρωμένοι και πιο αποτελεσματικοί… 


ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ